Koszyk

Darmowa dostawa dla zamówień powyżej 150zł

Czy CBD pomaga złagodzić stres? Jak stosować olejek CBD na stres żeby osiągnąć najlepsze rezultaty?

Share on facebook
Share on email

W dzisiejszym świecie stres zdaje się być zjawiskiem wszechobecnym. Gdyby pokusić się o zaczepianie przypadkowych osób na ulicy, z duża dozą prawdopodobieństwa, każda z nich potrafiłaby wymienić przynajmniej kilka stresujących sytuacji. Stresuje nas praca, życie prywatne, sytuacje losowe. Każde z tych zdarzeń w widoczny sposób odciska piętno na kondycji psychofizycznej człowieka, zwiększając tym samym ryzyko rozwoju rozmaitych schorzeń. 

Jak rozwiązać ten problem? Czego spróbować, jeśli dotychczas stosowane metody zawodzą, a przyjmowanie kolejnych leków wiąże się z ryzykiem wystąpienia niepożądanych skutków ubocznych? Pomocny może okazać się olejek CBD. Skoro z definicji, stres jest zaburzeniem homeostazy organizmu, a CBD za pośrednictwem układu endokannabinoidowego ma zadanie homeostazę przywracać, czemu by nie spróbować?

Czym jest stres?

Stres to reakcja organizmu na działanie różnorakich czynników fizycznych i/lub emocjonalnych, które zaburzają normalne funkcjonowanie. Powodują one swego rodzaju przeciążenie organizmu, a tym samym, utratę umiejętności poradzenia sobie z uciążliwymi bodźcami.

W przebiegu reakcji stresowej wyodrębnić można trzy następujące po sobie fazy:

  • alarmową: gdy dochodzi do zaskoczenia z powodu konfrontacji ze stresorem i mobilizowania sił obronnych,
  • przystosowawczą: cechującą się adaptacją do nowych warunków,
  • wyczerpania: w której organizm traci możliwość radzenia sobie z przeciążeniem i pojawiają się zaburzenia psychofizyczne.

Czynniki wywołujące stres określa się mianem stresorów. Podstawowy podział wyodrębnia dwie grupy przyczyn: emocjonalne i fizyczne.

Wśród czynników natury psychologicznej najczęściej pojawiają się aspekty negatywne, takie jak:

  • przeciążenie obowiązkami zawodowymi,
  • zmiana lub utrata pracy,
  • trudna sytuacja rodzinna, 
  • rozwód, czy
  • śmierć kogoś bliskiego.

Okazuje się jednak, że równie stresujące mogą być sytuacje pozytywne – np. ślub, ciąża lub narodziny dziecka – kluczowe momenty życia, w których mocno zależy nam, by wszystko poszło zgodnie z planem.

Z kolei w przypadku stresorów fizycznych i środowiskowych, najczęściej wskazuje się na:

  • problemy zdrowotne (przewlekłą chorobę, uraz, operację),
  • zbyt niskie lub wysokie temperatury,
  • hałas,
  • zanieczyszczenia środowiska,
  • katastrofy naturalne.

Spektrum sytuacji stresowych jest o wiele szersze, niż przykłady podane powyżej. O ile okazyjne działanie tych czynników na organizm nie powinno być szkodliwe, o tyle stałe narażenie może prowadzić do pojawienia się stresu, który w realny sposób może utrudnić codzienne funkcjonowanie.

Reakcja na stres jest bardzo indywidualna. Może objawiać się na wiele sposobów. Najczęstsze z nich to:

  • ból głowy,
  • drżenie rąk,
  • przyspieszone bicie serca,
  • ból brzucha,
  • biegunki,
  • płytki oddech,
  • nasilona potliwość,
  • pogorszenie pamięci i koncentracji,
  • problemy ze snem,
  • spadek libido,
  • częste infekcje,
  • wypadanie włosów,
  • wzmożone napięcie mięśni.

Żaden z objawów stresu nie powinien być bagatelizowany.

W zależności od powstałej w odpowiedzi reakcji organizmu, stres może mieć charakter destrukcyjny lub mobilizujący.

Niestety, większość osób deklaruje powiązanie stresu z negatywnymi skutkami. Długotrwały stres może przyczynić się do rozwoju licznych problemów ze zdrowiem:

  • psychicznym: zwiększa się ryzyko rozwoju depresji, nadpobudliwości nerwowej, nerwicy, stanów lękowych, i/lub
  • fizycznych: powoduje otyłość, wrzody żołądka, nowotwory, nadciśnienie tętnicze, choroby serca, choroby autoimmunologiczne, czy zaburzenia hormonalne.

Z kolei stres mobilizujący, określany również jako eustres, działa jak motywator, napędza do działania i realizacji zamierzonych celów, a także zwiększa efektywność i produktywność. Jest to zazwyczaj stres krótkotrwały, który nie pozostawia negatywnych skutków zdrowotnych.

W jaki sposób CBD pomaga na stres?

Ze strony biologicznej, za występowanie stresu odpowiadają przede wszystkim zaburzenia w syntezie neuroprzekaźników oraz w funkcjonowaniu układu endokannabinoidowego (ECS). CBD może regulować aktywność receptorów kannabinoidowych, co przekłada się na jego zdolność do ograniczania stanów lękowych. Poprzez suplementacje kannabidiolu, zwiększa się poziom naturalnych endokannabinoidów, a tym samym wzmacnia i przyspiesza proces prawidłowej reakcji organizmu na stres.

Ułatwia zasypianie

Kannabidiol wspiera zdrowy sen w szerokim zakresie. Wśród podstawowych mechanizmów działania CBD na sen wymienia się regulację cykli snu i czuwania, wpływ na fazy snu, czy też “wyciszenie” układu nerwowego w godzinach wieczornych. 

Regularne stosowanie olejków CBD ułatwia nie tylko szybsze zasypianie, ale jednocześnie zapobiega częstemu wybudzaniu się w nocy. W efekcie budzimy się naprawdę wypoczęci, co w praktyce przekłada się na nasz poziom energii i jakość funkcjonowania w ciągu dnia. Nie powinno zatem nikogo dziwić, że problemy ze snem, tuż obok nadmiernego stresu oraz zaburzeń lękowych stanowią podstawowy powód rozpoczęcia suplementacji kannabidiolu.

Wspomaga koncentrację

Osoby doświadczające stresu mogą mieć problemy z pamięcią i koncentracją. Pojawia się gonitwa myśli, trudności z zapamiętywaniem, deficyty uwagi. Kannabidiol może modulować działanie układu nerwowego poprzez wpływ na wydzielanie neuroprzekaźników, np. GABA (kwas gamma – aminomasłowy). Dzięki temu redukowane jest zjawisko przebodźcowania spowodowane nadmiernym pobudzeniem komórek nerwowych.

Inną przyczyną problemów ze skupieniem może być także niewystarczająca ilość snu. Jak wyjaśniono powyżej, olejek CBD może przywracać prawidłowy rytm dobowy, poprawiając tym samym funkcje poznawcze. Kannabidiol uczestniczy także w procesach neurogenezy i zwiększania plastyczności mózgu, co również usprawnia koncentrację, zdolność do nauki oraz zapamiętywania. 

Koi skołatane nerwy

Napięcie nerwowe i stany lękowe, to jedne z najpowszechniejszych skutków, których doświadczają osoby narażone na stres. Zaburzone w tym zakresie działanie ECS, może zostać przywrócone poprzez regularną suplementację CBD, który przyczynia się m.in. do wzrostu poziomu serotoniny, a tym samym redukuje nerwowość i rozdrażnienie oraz wpływa na poprawę samopoczucia psychicznego. 

W 2021 roku pojawiła się interesująca publikacja, szczegółowo analizująca związek kannabidiolu z układem endokannabinoidowy i stresem. Oprócz opisu mechanizmów działania CBD, autorzy przytoczyli wyniki 7 badań klinicznych z podwójnie zaślepionym, kontrolowanym placebo. Wszystkie badania wykazały, że CBD skutecznie zmniejsza reakcję na stres i jego przejawy (m.in. lęk, depresję, strach). 

W dwóch przytoczonych badaniach sprawdzano dodatkowo działanie CBD na stres w porównaniu do standardowych leków (benzodiazepiny i/lub agoniści 5HT1A). Oba badania wykazały, że efekt stosowania CBD nie był gorszy od działania farmaceutyków.  

Redukuje ból

Objawami stresu może być ból o różnej lokalizacji. Kannabidiol hamuje przekazywanie impulsów nerwowych oraz wpływa na poziom neuroprzekaźników, dzięki czemu rozładowuje wzmożone napięcie mięśniowe i łagodzi dolegliwości bólowe.

Dodatkowo, dzięki swoim właściwościom, olejek konopny relaksuje mięśnie, normalizuje pracę wielu narządów i układów reagujących negatywnie na stres, zmniejszając tym samym nasilenie bólu głowy, brzucha czy mięśni. 

Jaki jest najlepszy olejek CBD na stres?

Aby wybrać najlepszy olejek CBD na rozluźnienie, należy zwrócić uwagę na naturalne pochodzenie produktu. Polecany jest preparat full spectrum, zawierający kilkaset substancji naturalnie występujących w konopi. Wykazują one działanie synergistyczne, czyli wzajemnie  wzmacniają swój korzystny wpływ na organizm (tzw. efekt synergii).

Warto sięgać po olejki konopne przebadane laboratoryjnie, od sprawdzonego producenta. Szczególnie ważne są analizy pod kątem czystości preparatu, potwierdzające wysoką jakość suplementu. 

Kluczowym aspektem skuteczności jest jednak odpowiednie dawkowanie i regularne przyjmowanie olejku CBD. Nawet najlepszy produkt nie da rezultatów, jeśli będzie stosowany jedynie okazjonalnie, kiedy się przypomni. Dlatego też swój sprawdzony olejek warto mieć ze sobą nawet w podróży na kilkudniowych wyjazdach czy wakacjach.

Dobór optymalnej dawki to proces indywidualny i długofalowy, ale jak potwierdzają liczne badania na temat skuteczności kannabidiolu, wart swego czasu. Na dobry start można ustalić swoją sugerowaną początkową dawkę CBD za pomocą kalkulatora i zażywać ją regularnie, przez ok. 7 dni, najlepiej rozbitą na 2-3 porcje. Jeśli taka ilość nie przyniesie pożądanych rezultatów, dawkę można odpowiednio zwiększyć. 

Testy i obserwacja: to właśnie recepta na skuteczną suplementację i najlepsze rezultaty.

FAQ

Liczne badania potwierdzają oddziaływanie CBD na układ endokannabinoidowy, a za jego pośrednictwem – na cały organizm. Dzięki temu, olejek konopny zdaje się być skutecznym rozwiązaniem na stres. Suplementacja kannabidiolu to ciekawa alternatywa dla farmakologicznych sposobów walki z konsekwencjami stresu, wolna od ryzyka uzależnienia czy wystąpienia poważnych efektów ubocznych.

Trudno udzielić jednoznacznej odpowiedzi na pytanie “ile CBD pomoże na stres”. Dawkowanie olejku konopnego jest kwestią indywidualną. Dawkę ustala się tak naprawdę metodą prób i błędów, zaczynając od sugerowanej dawki startowej i obserwacji reakcji organizmu. Gdy pojawi się zadowalający efekt, należy kontynuować przyjmowanie tak ustalonej porcji.

Skuteczne metody walki ze stresem obejmują m. in. odpowiednie techniki oddechowe, jogę, czy aromaterapię. Pomocna może być regularna aktywność fizyczna o umiarkowanej intensywności, spacery na świeżym powietrzu. Doskonale sprawdzają się także relaksujące masaże, ciepłe kąpiele i akupunktura. 

Warto również przyjrzeć się diecie i wzbogacić ją w orzechy, warzywa, ryby oraz tłoczone na zimno oleje roślinne.

Bibliografia:

  1. Shannon S, Opila-Lehman J.Effectiveness of cannabidiol oil for pediatric anxiety and insomnia as part of posttraumatic stress disorder: a case report . Perm J. 2016;20(4):16-005. doi:10.7812/TPP/16-005
  2. Babson KA, Sottile J, Morabito D. Cannabis, Cannabinoids, and Sleep: a Review of the Literature. Curr Psychiatry Rep. 2017 Apr;19(4):23. doi: 10.1007/s11920-017-0775-9. PMID: 28349316.
  3. Moltke J, Hindocha C. Reasons for cannabidiol use: a cross-sectional study of CBD users, focusing on self-perceived stress, anxiety, and sleep problems. J Cannabis Res. 2021 Feb 18;3(1):5. doi: 10.1186/s42238-021-00061-5. PMID: 33602344; PMCID: PMC7893882.
  4. Blessing EM, Steenkamp MM, Manzanares J, Marmar CR. Cannabidiol as a Potential Treatment for Anxiety Disorders. Neurotherapeutics. 2015;12(4):825-836. doi:10.1007/s13311-015-0387-1
  5. Batalla A, Bos J, Postma A, Bossong MG. The Impact of Cannabidiol on Human Brain Function: A Systematic Review. Front Pharmacol. 2021 Jan 21;11:618184. doi: 10.3389/fphar.2020.618184. PMID: 33551817; PMCID: PMC7858248.
  6. Haj-Dahmane S, Shen RY. Modulation of the serotonin system by endocannabinoid signaling. Neuropharmacology. 2011;61(3):414-420. doi: 10.1016/j.neuropharm.2011.02.016
  7. Henson JD, Vitetta L, Quezada M, Hall S. Enhancing Endocannabinoid Control of Stress with Cannabidiol. J Clin Med. 2021 Dec 14;10(24):5852. doi: 10.3390/jcm10245852. PMID: 34945148; PMCID: PMC8704602.
  8. Prenderville JA, Kelly ÁM, Downer EJ. The role of cannabinoids in adult neurogenesis. Br J Pharmacol. 2015 Aug;172(16):3950-63. doi: 10.1111/bph.13186. Epub 2015 Jun 16. PMID: 25951750; PMCID: PMC4543605.
  9. Skelley JW, Deas CM, Curren Z, Ennis J. Use of cannabidiol in anxiety and anxiety-related disorders. J Am Pharm Assoc (2003). 2020 Jan-Feb;60(1):253-261. doi: 10.1016/j.japh.2019.11.008. Epub 2019 Dec 19. PMID: 31866386.
  10. Mlost J, Bryk M, Starowicz K. Cannabidiol for Pain Treatment: Focus on Pharmacology and Mechanism of Action. Int J Mol Sci. 2020 Nov 23;21(22):8870. doi: 10.3390/ijms21228870. PMID: 33238607; PMCID: PMC7700528.

Wszystkie treści znajdujące się na stronie konopio.pl opierają się na ogólnodostępnych informacjach i w żadnym wypadku nie stanowią porady medycznej czy farmaceutycznej. Dokładamy wszelkich starań, aby nasze artykuły dostarczały rzetelną i aktualną wiedzę, jednak wykluczamy jakąkolwiek odpowiedzialność za działania podejmowane przez czytelników strony.

Wszelkie wątpliwości dotyczące stosowania CBD należy konsultować z lekarzem.
Olejki CBD nie są lekami i nie mogą być stosowane jako zamienniki leków.