Koszyk

Darmowa wysyłka dla zamówień powyżej 200zł

BAZA WIEDZY

Olejek CBD na sen: jak stosować, by zauważyć rezultaty? Analiza badań i praktyczne wskazówki

Share on facebook
Share on email

Sen to jedna z najważniejszych potrzeb fizjologicznych człowieka. Ma fundamentalne znaczenie zarówno dla zdrowia fizycznego, jak i psychicznego. Trwający przez dłuższy niedobór snu sprawia, że jesteśmy rozdrażnieni, zmęczeni i rozproszeni. Co gorsza, taki stan może przyczyniać się do rozwoju wielu poważnych chorób. 

Problem zaburzeń snu dotyczy co najmniej 30% światowej populacji. Sprawa jest poważna. Nic dziwnego, że coraz więcej osób poszukuje bezpiecznych i naturalnych rozwiązań, dzięki którym można by się odpowiednio zregenerować. Rozwiązań, które w przeciwieństwie do leków, nie dają uciążliwych skutków ubocznych. Analizując właściwości kannabidiolu, można odnieść wrażenie, że jednym z takich sposobów jest suplementacja olejków CBD. Sprawdźmy czy faktycznie tak jest.

Jak wygląda “zdrowy sen”?

Być może wydaje Ci się, że śpisz całkiem dobrze. Kładziesz się na łóżku i prędzej czy później zasypiasz. Raz śpisz dłużej, innym razem krócej. Niekiedy zdarza Ci się położyć zbyt późno lub częściej przebudzać się w nocy. Jednak koniec końców, nie ma tragedii.

Jeśli takie odchylenia od normy zdarzają się często – pomimo, że do bezsenności jeszcze jest daleko – może okazać się, że Twoja przeciętna noc nie gwarantuje regeneracji na odpowiednim poziomie. Jak zatem powinien wyglądać dobry sen? 

Ilość i jakość. To dwie składowe zdrowego snu. Gdy jedna z nich szwankuje, nie odpoczywamy jak należy. Jeśli choć raz zdarzyło Ci się spędzić całą noc w łóżku i mimo to już o poranku towarzyszyło Ci okropne zmęczenie, to wiesz o czym mowa. 

Rekomendacje Amerykańskiej Akademii Medycyny Snu (AASM) i Towarzystwa Badań Snu (SRS) wyraźnie wskazują, że dorosły zdrowy człowiek potrzebuje co najmniej 7 godzin nieprzerwanego snu na dobę. Jest to niezbędna ilość, wspomagająca zachowanie optymalnego stanu zdrowia.

Sen składa się z tzw. cykli, przy czym jeden pełny cykl snu trwa 90 – 110 minut. Nie trudno policzyć, że aby wstać rano wypoczętym jak skowronek, potrzeba ok. 5 pełnych cykli snu. 

“Pełnych” to w tym przypadku słowo klucz. Co ciekawe, dużo lepiej wypoczywamy śpiąc krócej, ale nieprzerwanie (np. ok. 6 godzin, na które składają się 4 pełne cykle snu), niż dłużej, ale z wieloma przebudzeniami. 

Zaburzenia snu: przyczyny i skutki 

Wszelkie problemy ze snem to w zdecydowanej większości przypadków wynik nałożenia się na siebie kilku różnych czynników. Oto najważniejsze z nich:

  • przewlekły stres,
  • kiepskie nawyki żywieniowe,
  • nieregularny tryb życia,
  • brak higieny snu (np. korzystanie z telefonu lub tv bezpośrednio przed snem),
  • zbyt duże ilości kofeiny,
  • choroby, podczas których pojawiają się problemy ze snem (np. depresja, zaburzenia hormonalne, schorzenia, którym towarzyszy silny ból).

Niedobór snu trwający od dłuższego czasu ma ogromny wpływ na samopoczucie i szeroko pojęte funkcjonowanie organizmu. Niewyspany człowiek jest wiecznie zmęczony i poirytowany. Problemy z koncentracją oraz pamięcią są na porządku dziennym. 

Zaburzenia snu mają również długofalowe negatywne konsekwencje, do których należą:

Osoby ze zdiagnozowaną bezsennością zwykle szukają pomocy i chwytają się wszystkich możliwych sposobów leczenia. To zrozumiałe – chroniczny brak snu uniemożliwia normalne funkcjonowanie w ciągu dnia.

Jest jednak spora grupa osób, które “coś tam śpią”, choć ostateczna jakość i długość snu pozostawiają wiele do życzenia. Uciążliwe problemy z zasypianiem, natłok myśli i niekończąca się analiza wydarzeń z całego dnia, częste pobudki i w efekcie zbyt krótki sen – to podstawowe niedogodności okołosenne. Nie jest to jeszcze jednak bezsenność, a nawet nie jest też aż tak źle, żeby szukać pomocy u specjalisty. 

Mimo to, pozostawienie sprawy samej sobie, jest poważnym błędem. Gorsze samopoczucie i ciągłe zmęczenie to jedno. W pakiecie z niedoborem snu dostajemy dodatkowo poważne długofalowe konsekwencje, które w ogromnym stopniu obniżają jakość życia i niszczą nasze zdrowie. Dlatego tak ważne jest, aby jak najszybciej podjąć wszelkie środki zaradcze, wspierające zdrowy sen. Im wcześniej zareagujemy, tym szybciej poradzimy sobie z problemem. 

Jak CBD wspiera zdrowy sen?

Układ endokannabinoidowy (ECS) odpowiedzialny jest za działanie wielu podstawowych procesów fizjologicznych, zachodzących w organizmie człowieka, w tym za regulację cykli snu i czuwania. Regularna suplementacja CBD może w istotny sposób wspierać funkcjonowanie ECS i na bieżąco uzupełniać ewentualne deficyty kannabinoidowe, a więc i dobry sen.

Dodatkowym atutem CBD są jego właściwości przeciwlękowe oraz łagodzące ból i stany zapalne. Kannabidiol walczy w ten sposób z podstawowymi problemami, zakłócającymi zdrowy sen. Potwierdza to wielokierunkowy mechanizm działania CBD w zakresie zapobiegania zaburzeń snu. 

Jednym z podstawowych czynników, uniemożliwiających szybkie zaśnięcie jest natłok myśli przed nocnym odpoczynkiem, stanowiący sygnał o przestymulowaniu układu nerwowego. CBD umożliwia “wyciszenie” układu nerwowego przed snem – odbywa się to poprzez wpływ na wydzielanie neuroprzekaźników w mózgu (mowa szczególnie o GABA – neuroprzekaźniku zmniejszającym pobudliwość komórek nerwowych). Owe działanie CBD ma równie ważne znaczenie w redukcji lęku oraz stresu – kolejnych czynnikach wpływających negatywnie na jakość naszego snu. 

Wstępne badanie na osobach z chorobą Parkinsona wykazało, że suplementacja CBD zmniejsza częstotliwość zaburzeń snu w fazie REM – w badanej grupie były to gwałtowne ruchy, prowadzące do wybudzania ze snu. 

Podsumowując, CBD może wspierać zdrowy sen poprzez:

  • działanie zmniejszające ból i stany zapalne,
  • działanie przeciwlękowe,
  • wsparcie w radzeniu sobie w sytuacjach stresowych,
  • wpływ na regulację cykli snu i czuwania,
  • wpływ na fazy snu (a szczególnie fazę REM),
  • “uspokojenie” układu nerwowego i wyeliminowanie tzw. gonitwy myśli przed snem,
  • zwiększenie koncentracji w ciągu dnia, przekładające się na lepszą wydajność i większą satysfakcję z wykonywanej pracy.

CBD na sen: co mówią badania?

Problemy ze snem są jedną z najczęstszych przyczyn rozpoczęcia suplementacji CBD. Faktycznie wiele osób zmaga się z mniej lub bardziej nasilonymi zaburzeniami snu. Jesteśmy coraz bardziej wyedukowani i świadomi możliwych konsekwencji zdrowotnych spowodowanych zbyt krótkim snem. Szukamy naturalnych rozwiązań, które pomogą zwalczyć problem w zarodku. I dobrze!

W 2019 roku w czasopiśmie The Permanente Journal pojawiło się badanie oceniające wpływ suplementacji CBD u osób zmagającymi się ze stanami lękowymi oraz zaburzeniami snu. Stosowana dawka CBD zawierała się w zakresie 25 – 175 mg na dobę, przy czym większość pacjentów otrzymywała 25 mg CBD.

Po miesiącu suplementacji CBD odnotowano obniżenie lęku u 79% osób, a także poprawę jakości snu u 66% badanych. Drugi miesiąc stosowania CBD skutkował zmniejszeniem lęku u 78% pacjentów oraz poprawą snu u 56% osób w stosunku do pierwszego miesiąca. Autorzy badania zaznaczyli, że CBD jest prawdopodobnie lepiej tolerowany niż standardowe leki stosowane w stanach lękowych. 

W badaniu opublikowanym w 2021 roku sprawdzono wpływ suplementacji CBD u dzieci z padaczką lekooporną na częstość ataków padaczkowych, ale także na mikrostrukturę snu. W trakcie ponad rocznej obserwacji 35 dzieci zauważono zmniejszenie częstości napadów padaczkowych, a także poprawę mikrostruktury snu u 86% badanych. 

8 – tygodniowe badanie na osobach ze stresem pourazowym (PTSD) wskazuje, że kannabidiol nie tylko pomógł zredukować objawy PTSD ogółem, ale także przyniósł ulgę w grupie pacjentów, którzy zmagali się z częstymi koszmarami sennymi. 

Okazuje się, że regularna suplementacja CBD już w niskich dawkach (15 mg na dobę) daje pozytywne efekty jeśli chodzi o poprawę jakości snu. Potwierdza to randomizowane, podwójnie zaślepione badanie z kontrolowanym placebo, przeprowadzone na 65 zdrowych osobach z nadwagą. Badani – oprócz lepszego snu – odczuwali większą przyjemność z życia oraz lepiej radzili sobie ze stresem. 

Odpowiednia dawka CBD na sen

Przyjmuje się, że CBD podawane w wyższych dawkach działa uspokajająco i wyciszająco, zaś niższe dawki są lepsze, jeśli zależy nam na wsparciu koncentracji w ciągu dnia. To tyle jeśli chodzi o teorię. W praktyce, odnalezienie swojej optymalnej dawki CBD, która będzie wpływała korzystnie na jakość snu, wymaga testowania i obserwacji.

Więcej na ten temat pisaliśmy w obszernym artykule dotyczącym dawkowania CBD

Za pomocą kalkulatora dawkowania szybko obliczysz swoją startową porcję kannabidiolu, od której warto rozpocząć suplementację olejkiem CBD

W celu wsparcia zdrowego snu warto zaplanować swoją dzienną suplementację CBD w taki sposób, aby wieczorna dawka była nieco większa. Przykładowo, jeśli dobowa dawka CBD wynosi 30 mg, można rozłożyć ją w następujący sposób:

  • 10 mg CBD o poranku (niska dawka wspiera koncentrację w ciągu dnia),
  • 20 mg CBD na ok. godzinę przed snem (wyższa dawka działa uspokajająco i przygotowuje układ nerwowy do wypoczynku).

Suplementacja CBD faktycznie może być świetnym wsparciem zdrowego snu. Kannabidiol działa bezpośrednio poprzez modulację ECS, ale także pośrednio, likwidując niekorzystne czynniki zaburzające naturalne cykle snu. 

Jeśli więc masz problemy z zaśnięciem, częstym przebudzaniem i w efekcie za krótko śpisz, a przez to odczuwasz nieustanne zmęczenie, poirytowanie i ogólne rozbicie, to z pewnością warto rozważyć naturalne wsparcie w postaci olejku CBD. Najwyższy czas porządnie się wyspać! 

FAQ

W celu wsparcia zdrowego snu warto wybierać olejki CBD full spectrum. Olejki te wykazują lepszą skuteczność w poprawie jakości snu w porównaniu do izolatów CBD. Wiąże się to z wzajemnym oddziaływaniem na siebie wszystkich konopnych składników aktywnych (tzw. efekt otoczenia).

Stosowanie CBD zgodnie z zaleceniami jest bezpiecznym sposobem na poprawę jakości snu i w zdecydowanej większości przypadków nie daje skutków ubocznych. Ewentualne działania niepożądane są łagodne i wynikają z nieprzestrzegania wskazówek odnośnie dawkowania.

Suplementacja olejkiem CBD w celu poprawy jakości snu powinna odbywać się na ok. godzinę przed snem. Jest to optymalny czas na “wyciszenie” zbyt pobudzonego układu nerwowego i przygotowanie ciała do odpoczynku.

Bibliografia:

  1. Watson NF, Badr MS, Belenky G, et al. Recommended Amount of Sleep for a Healthy Adult: A Joint Consensus Statement of the American Academy of Sleep Medicine and Sleep Research Society. Sleep. 2015;38(6):843-844. Published 2015 Jun 1. doi:10.5665/sleep.4716
  2. Crippa JA, Guimarães FS, Campos AC, Zuardi AW. Translational Investigation of the Therapeutic Potential of Cannabidiol (CBD): Toward a New Age. Front Immunol. 2018;9:2009. Published 2018 Sep 21. doi:10.3389/fimmu.2018.02009
  3. Blessing EM, Steenkamp MM, Manzanares J, Marmar CR. Cannabidiol as a Potential Treatment for Anxiety Disorders. Neurotherapeutics. 2015;12(4):825-836. doi:10.1007/s13311-015-0387-1
  4. Shannon S, Lewis N, Lee H, Hughes S. Cannabidiol in Anxiety and Sleep: A Large Case Series. Perm J. 2019;23:18-041. doi:10.7812/TPP/18-041
  5. Moltke J, Hindocha C. Reasons for cannabidiol use: a cross-sectional study of CBD users, focusing on self-perceived stress, anxiety, and sleep problems. J Cannabis Res. 2021 Feb 18;3(1):5. doi: 10.1186/s42238-021-00061-5. PMID: 33602344; PMCID: PMC7893882.
  6. Klotz KA, Grob D, Schönberger J, et al. Effect of Cannabidiol on Interictal Epileptiform Activity and Sleep Architecture in Children with Intractable Epilepsy: A Prospective Open-Label Study. CNS Drugs. 2021;35(11):1207-1215. doi:10.1007/s40263-021-00867-0
  7. Elms L, Shannon S, Hughes S, Lewis N. Cannabidiol in the Treatment of Post-Traumatic Stress Disorder: A Case Series. J Altern Complement Med. 2019;25(4):392-397. doi:10.1089/acm.2018.0437
  8. Lopez HL, Cesareo KR, Raub B, Kedia AW, Sandrock JE, Kerksick CM, Ziegenfuss TN. Effects of Hemp Extract on Markers of Wellness, Stress Resilience, Recovery and Clinical Biomarkers of Safety in Overweight, But Otherwise Healthy Subjects. J Diet Suppl. 2020;17(5):561-586. doi: 10.1080/19390211.2020.1765941. Epub 2020 May 27. PMID: 32456572.

Wszystkie treści znajdujące się na stronie konopio.pl opierają się na ogólnodostępnych informacjach i w żadnym wypadku nie stanowią porady medycznej czy farmaceutycznej. Dokładamy wszelkich starań, aby nasze artykuły dostarczały rzetelną i aktualną wiedzę, jednak wykluczamy jakąkolwiek odpowiedzialność za działania podejmowane przez czytelników strony.

Wszelkie wątpliwości dotyczące stosowania CBD należy konsultować z lekarzem.
Olejki CBD nie są lekami i nie mogą być stosowane jako zamienniki leków.